Problem med Outlook

Den senaste veckan har många kunder hört av sig med anledning av att deras mailklient - Outllok - slutat att fungera. Det har främst, men inte uteslutande, varit kunder som har e-postkonton hos Telia.

Trots felsökning hos Telia och att jag sökt med ljus och lykta på nätet har jag inte lyckats hitta den bakomliggande orsaken. sannolikt har det kommit en mindre uppdatering till Outlook eller så har Telia haft en liten hicka men resultat är oavsett att det är helt dött i mailboxen. Det finns två sätt att lösa problemet på. Man kan ta bort och lägga till epost-kontot i Outlook igen, eller så kan man radera cache i outlook-mappen under AppData. Både dessa får resulterat i att problemet löses men i vissa fall har det återkommit igen efter någon dag.

Dessvärre är detta inte första gången Outlook bråkar. Microsoft är inne i en riktigt dålig streak för tillfället. Dåliga uppdateringar skapar problem för Windowsanvändare, inte minst 24H2-uppdateringen till windows 11) stup i kvarten. Detta är otroligt tröttsamt.

Jag har faktiskt börjat rekommendera att man istället för Outlook använder Mozilla Thunderbird som e-postklient. Den är lite yxigare men otroligt stabil. Tråkigt att se hur Microsoft allt mer slarvar i att funktionstesta sina utrullningar.

Föregående
Föregående

Att välja mellan PC (Windows) och (Apple) Mac…

Nästa
Nästa

Stängt fram till måndag 10/2