Den senaste tiden har mängden falska SMS som ser ut att vara skickade från Kronofogden, BankID, eller din bank ökat lavinartat. Det är inte tyvärr inte särskilt svårt att förfalska avsändaren till ett SMS. Detta gör att det falska meddelandet hamnar i samma konversation på din telefon som tidigare meddelanden från exempelvis din bank.
Ofta är det samma upplägg på meddelandena: Du görs uppmärksam på något som inte stämmer som exempelvis ett köp på nätet eller ett nytt BankID som laddats ner. Om du anser att uppgifterna är felaktiga ombeds du ringa ett telefonnummer. Detta nummer går dock inte till din bank eller till Kronofogdemyndigheten utan till någon bedragare. När de svarar ombeds du uppge personnummer och legitimera dig med Mobilt BankID.

Det som händer i praktiken är att bedragarna initierat en inloggning eller signering av något i ditt namn. I själva verket godkänner du något helt annat än du tror via ditt BankID. Det kan vara en inloggning till din bank, en avbetalning, ett fakturaköp o.s.v.
Ofta ”går något fel” och du måste godkänna två gånger – detta är för att först logga in som dig och sedan även bekräfta en överföring. I BankID-appen står det ganska tydligt vad det är du godkänner men många läser inte så noga i en stressad situation och detta vet bedragarna.
För att undvika att bli lurad är det viktigt att alltid kontrollera det nummer du ombeds ringa upp. Sök upp den påstådda avsändarens officiella supportnummer och ring det numret. Inte till numret som står i SMS’et. Då kan du få bekräftat om det är ett sms som verkligen kommer från dem eller ej.
Generellt är det ganska ovanligt att t.ex. din bank väljer att kontakta dig via sms.
Man kan utgå från att det är en bluff. Du behöver inte agera på något sätt, släng sms’et och tänk inte mer på det.
Några enkla saker att ha koll på:
Kronofogden meddelar aldrig skulder via SMS.
Ombeds du ringa till BankID så är det en bluff, BankID har ingen egen support. All support sker direkt via din bank.
Om du är osäker finns här en lista på officiella kontaktnummer till några av de större aktörerna:
Kronofogden 0771 – 73 73 00
Handelsbanken 0771 – 77 88 99
Swedbank 0771 – 97 75 12
Nordea 0771 – 22 44 88
Danske Bank 0752 – 48 45 42
SEB 0771 – 88 66 44