Ska man betala för ID-skydd?

Efter senaste tidens snabba ökning av telefon- och internetbedrägerier är det många ”säkerhetsföretag” som försöker sko sig på allmänhetens oro. De ringer upp eller skickar ut reklam som vänder sig till äldre och pekar på risken för identitetsstöld och erbjuder ”ID-skydd”. Företag som säljer ID-skydd inleder ofta telefonsamtalet med att säga att dina personuppgifter ligger ute på nätet och att du bör teckna ett ID-skydd omedelbart för att skydda dig.

Ska man verkligen behöva betala upp emot 2000:- per år för att skydda sig mot identitetsstöld?

Det korta svaret är nej.

Vi börjar med att gå igenom vad identitetsstöld är.

Personnummer, inklusive dina fyra sista siffror, kan finnas tillgängligt på nätet. Det är inget olagligt och det är inte konstigt. Man kan ha handlat på någon sida eller blivit medlem på något ställe som inte har stenkoll på hur de hanterar personuppgifter. Många tycker att detta är chockerande men faktum är att det alltid har varit enkelt att få tag i ett personnummer. Det är en offentlig handling och det räcker att man ringer till Skatteverket får att få ta del av denna information. Idag är det enklare att anonymt och i större skala ”fiska” personnummer på nätet men i grund och botten är det en offentlig uppgift och har alltid varit det.

Om man har någons personnummer så kan man beställa saker via exempelvis en webbutik och välja att betala mot faktura. Fakturan går då till den vars personnummer matats in. Detta skulle teoretiskt kunna innebära att du får en faktura på en vara som du aldrig fått, köparen kan ha angett en separat leveransadress.

Ett lån kan också tas ut i ditt namn via personnumret. När det kommer till lån så är det dock lite mer som krävs för att detta ska gå igenom och det innebär ofta att bedragaren behöver adressändra dig för att få lånehandlingar till en annan adress eller helt enkelt stjäla din post under en tid.

Detta låter ju hemskt, eller hur?

Ja, det är faktiskt inte klokt. Man kan råka ut för bedrägerier på så många olika sätt idag att det är skrämmande. Detta måste man vara medveten om men samtidigt inte låta sig bli skrämd till att fatta beslut drivna av rädsla.

Man ska ha i åtanke att det hela tiden införs nya regler och lagar kring hur kunder måste identifiera sig. Idag kräver de flesta seriösa företag att man identifierar sig med BankID eller liknande när man genomför ett köp. De skräckscenarier som ”säkerhetsföretagen” målar upp stämmer till stora delar inte längre eller är iallafall kraftigt begränsade. Därmed inte sagt att man inte kan råka illa ut fortfarande, man måste vara på sin vakt.

Hjälper ett ID-skydd?

Är man hjälpt av ett ID-skydd då?
Nej.

Ett ID-skydd innebär bara att om någon gör en kreditupplysning på dig eller om ditt personnummer förekommer på nätet så ”agerar” ID-skyddsföretaget genom att upplysa dig om att detta har hänt. I praktiken innebär det att säkerhetsföretaget kommer ringa dig varje gång du försöker teckna ett abonnemang eller köpa något mot faktura o.s.v. Om något av dessa tillfällen visar sig vara ett bedrägeri där det inte är du som gjort transaktionen – då hjälper de dig att spärra ditt personnummer hos UC, dina bankkort hos din bank osv.
Det är alltså en reaktiv hjälp, inte en proaktiv hjälp. 

Allt de kan hjälpa dig med kan du själv göra helt gratis genom att kontakta UC, din bank och skatteverket. Det är 10 minuters jobb om olyckan skulle vara framme.

Visst, de kanske gör dig uppmärksam på att ett bedrägeri har skett lite tidigare än du själv hade upptäckt det. Men att betala flera tusen per år för den ”tjänsten” är enligt mig ett bedrägeri i sig. Sannolikheten att du blir drabbad av en identitetsstöld är lyckligtvis väldigt liten.

Vissa företag erbjuder också att ersätta ”ekonomisk skada till följd av bedrägeri”. Läser man det finstilta så är dock det mesta undantaget när det väl kommer till kritan. 

Är det dumt att betala för ID-skydd?

Det är givetvis helt ok om man vill teckna ett ID-skydd.
Det skadar inte, det är bara ett slöseri med pengar enligt mig.
Det finns dessutom mer eller mindre seriösa företag där de ”värsta” debiterar upp mot 9000:- för ett ”fullvärdigt” skydd och de som ligger lägst kanske bara debiterar en femhundring om året för samma tjänst.

ID-skydd ingår inte helt sällan i hemförsäkringen också, d.v.s. det reaktiva skyddet där de hjälper dig att spärra kort och vidta juridiska åtgärder. Du behöver definitivt inte dubbelt skydd.

Vad kan man själv göra för att skydda sig?

Det finns några saker man kan göra i förebyggande syfte som försvårar för bedragarna. Dessa saker är billigare och effektivare än ett ”ID-skydd”.

  1. Spärra din adress för enkel adressändring.
    Genom att logga in på skatteverket via länken nedan och kryssa i att du inte tillåter enkel adressändring så kommer det framöver krävas att du legitimerar dig med BankID för att ändra din adress. Det försvårar för en bedragare att ändra din adress när de vill få utskickat handlingar i ditt namn till annan adress. Det är helt gratis och tar bara någon minut.

  2. Aktivera krav på BankID för köp med Klarna.
    Den vanligaste formen av fakturaköp är Klarna. Man kan ställa in att inga köp med Klarna ska kunna göras utan att man legitimerar sig med BankID. Detta görs genom att man laddar ner Klarnas app på telefonen, logga in med BankID och går in till Inställningar. Där finns Data & säkerhet och där under klickar man på BankID vid köp. Slå på reglaget för Kräv BankID vid köp. Då kan ingen handla på Klarna i ditt namn utan att legitimera sig med BankID.

  3. Lämna inte ut personuppgifter eller bankdetaljer.
    Detta är en gammal klassiker. Men lämna in ut mer än vad som behövs och bara till aktörer som du litar på. Legitimera dig ALDRIG med BankID när någon ringer upp dig eller vill sälja något. När du litar på en aktör och ska godkänna med BankID är det extremt viktigt att du läser vad det står att du godkänner. Det står i BankID-appen exakt vad du godkänner när du slår din kod.

  4. Ha ett extra kort till internetköp om du handlar på annat än stora sidor.
    Om man handlar via Amazon, Apple, Google, CDON, ICA, Kjell & Co osv så är det tryggt att använda sitt ”vanliga” bankkort. Men handlar man med kort på annonser från Facebook eller sidor som man inte känner till sedan tidigare så är det en god ide att ha ett specifik kort kopplat till ett separat konto. Man sätter bara in så mycket pengar på kontot som man ska handla för och riskerar därmed inte att någon kan dra mer pengar senare. Ett extra kort kostar oftast en hundralapp eller två per år men det kan vara värt det om man handlar mycket på lite mindre seriösa sidor.

Att vara vaksam och försiktig på nätet tillsammans med ovanstående tips är allt man kan göra för att skydda sig. Att betala för ett ineffektivt och dyrt ID-skydd är bara en falsk trygghet, tyvärr. Dessvärre är säljarna ofta påstridiga och skrämmer upp de potentiella kunderna.
Tänk på att alla avtal du ingår via telefon eller internet har du rätt att häva inom 14 dagar med hänvisning till distansförsäljningslagen.



Henriks Teknikhjälp är stolt sponsor/bidragsgivare till Rögle BK, UNHCR, Rosa Bandet, Mustaschkampen & Röda Korset.


Kontaktinfo
Henriks Teknikhjälp
Tjärögatan 6, 25733 Rydebäck
Tel: 0760 066 417
Epost: info@henriksteknikhjalp.se

Klicka för att lägga till kontakt i telefonbok


Värdegrund
Jag förbehåller mig rätten att neka hjälp till kunder som ger uttryck för olika typer av diskriminering, rasism, främlingsfientlighet, homo-/transfobi antisemitism, islamofobi eller antidemokratiska åsikter. Ni behöver en helt annan typ av hjälp.